Szakértők és hírfogyasztók

Kiváló cikk jelent meg a Portfolion, indikátorok, előrejelzések és befektetői elvárások témakörében.

A média és a pénzügyi piacok viszonyáról hosszasan lehet értekezni, a népszerű Reformed Broker blog szerzője külön könyvet is szentelt a témának. Szintén sokat segít a média jobb megértésében a félig humoros, félig komoly összefoglalója a tartalom előállításról.

Néhány gondolatot magam is hozzátennék a témához, elsősorban kezdő befektetők és spekulánsok számára. Íme, támpontok a sajtó és a tőzsde viszonyához:

– A tőzsde nem az aktuális abszolút állapotot árazza, hanem a változás irányát (például ezért nem működnek rövidtávon a drága/olcsó mutatók). Javuló helyzetben, bármilyen értékeltségről is tovább fog emelkedni (és fordítva).

– A pénzügyi piacokat rövid távon (hónapok) a momentum hatás mozgatja (valószínűbb, hogy folytatják az addigi mozgást), míg hosszú távon (sok év)  a mean reversion (átlaghoz történő visszatérés, a kilengések csillapodása) jellemzi. Természetesen ez a két hatás bármilyen más időtávon is felléphet, csak akkor nem meghatározóak, hanem hol az egyik érvényesül, hol a másik, ez okozza a sok ravasz cikk-cakkot.

– Némileg leegyszerűsítve, a tőzsdén kétféle állapot fordul elő:  jók a hírek + drága a piac, vagy rosszak a hírek + olcsó a piac. Ha az olcsó piac + jó hírek kombinációra vársz, akkor soha nem lesz pozíciód. A klasszikus mondás szerint: el kell döntened, hogy enni akarsz, vagy jól aludni.

– Nagyon fontos a szentiment. Erre vannak mutatók, de nem könnyű sikeresen alkalmazni őket közvetlenül kereskedésre, viszont kevés tapasztalattal is alkalmasak lehetnek a kockázatvállalás beállítására. Szintén hasznos a hírekre adott reakciók megfigyelése (bika piac rossz hírre is tud emelkedni, medve piac jó hírre is esik), bár ezen a téren is szükség van a megfelelő tapasztalat felhalmozására. A média is segíthet a szentiment felmérésében.

– Hosszútávú befektetők számára a hírek 99%-a érdektelen, és inkább zavaró, mint hasznos. A hosszútávú hitelfelvevők számára még inkább. A rövidtávú spekulánsok már aligha tudják nélkülözni a folyamatos hírfogyasztást, de őket sem biztatnám semmi jóval. Sajnos a hírek nagy részét már beárazza a piac, mire hozzád eljut. Ezért a hírek alapján történő kereskedést hagyd meg inkább a profiknak. Csak figyeld a reakciót (több napos időtávon).

– A hírfogyasztók nagyon szeretik a rossz híreket (a Fat Pitch szerint kb. ötször annyi kattintás jön a negatív cikkekre, mint a pozitív tartalmakra), ez a tulajdonságuk segíti a wall of worry felépülését, ami szükséges a további emelkedéshez.

– Egyetlen hírt sem kell elolvasnod a legfontosabb és legjobban használható tény felismeréséhez : a részvénypiac sokkal nagyobb valószínűséggel emelkedik, mint esik.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Szakértők és hírfogyasztók

  1. Pingback: Egy éve | lustaport

  2. Pingback: Majdnem világhírű lettem :) | lustaport

Comments are closed.