A népszerűség átka

A befektetések világa abban (is) tér el jelentősen a hétköznapi élet más helyszíneitől, hogy bizonyos szabályok fordítottan érvényesülnek. Ez vonatkozik a népszerűséggel kapcsolatos jellegzetességekre. A hagyományos életben a népszerűség általában pozitív dolog. A divat, a presztízs, a szociális kapcsolatok és még sorolhatnánk mi minden épül a népszerűségre, vagy népszerű alkotóelemekre. Általában véve jó érzés népszerűnek lenni, népszerű tárgyakat birtokolni, népszerű gondolatokat hangoztatni. Ez része az ősidőkből hozott nyájszellemnek, meghatározó jellemzője az emberi viselkedésnek.

A befektetések esetében pontosan az ellenkező hatás érvényesül. Nem jó dolog népszerű befektetéseket birtokolni. A népszerűség, és az ennek nyomán beáramló pénzek szinte mindent tönkretesznek, függetlenül attól milyen perspektívával rendelkeznek, vagy rendelkeztek a népszerűség cunamija előtt. A különböző eszközök (részvény, kötvény, deviza, stb.) esetében ez általában egyszerűen megragadható folyamat. A népszerűség nyomán egyre többen választják (vásárolják) az adott eszközt, felnyomva az árát olyan magasságokba, ahonnan már csak egyetlen út vezet tovább: lefelé.

Ennek klasszikus példája volt az utóbbi években a bitcoin népszerűvé válása, amikor bekerült a mainstream médiába, azonnal lufi fújódott benne és megszűnt vonzó befektetési célpont lenni. Ezt egyébként általános szabálynak is tekinthetjük, amikor egy befektetési lehetőség eléri a nagy példányszámú média ingerküszöbét, és ezzel egy időben parabolikus ármozgást produkál, szinte mindig késő már beszállni. Sajnos az ármozgás nem mindig ilyen árulkodó. Az arany például szép fokozatosan, hosszú évek alatt vált rendkívül népszerűvé azok körében, akik meglehetősen pesszimistán tekintettek a pénzügyi világ haladási irányára, de kiemelkedő ármozgást nem produkált. A lassú népszerűség is népszerűség és 2011 után az aranyba fektetők is kénytelenek voltak a nemesfém egyik leghosszabb medvepiacával szembesülni. Ugyanez a folyamat az ezüst esetében már sokkal látványosabban játszódott le.

Természetesen a népszerűség átka sújthat mindent, aminek ára van, nemcsak alapeszközöket. Az Apple például az egyik legvonzóbb (legnyereségesebb) cég a világon. Ideális befektetési célpont, nem? Hát nem. Soha ne keverjük össze a jó cég fogalmát a jó befektetés fogalmával. Az Apple 3 éve is ugyanolyan nagyszerű cég volt mint most, de volt egy olyan időszak, amikor rendkívül népszerűvé vált a hedge fundok körében. Az alapok többségénél az egyik legnagyobb portfólióelemet képviselte, mindenki birtokolni akarta a világ legcsodálatosabb cégét. Az eredmény? Az Apple részvénye elveszítette értéke 40%-át, amit azóta persze visszanyert és meg is haladt, de ezzel együtt rosszabb befektetés volt, mint egy általános részvényindex megvétele.

A népszerűség átka lesújthat alattomban is. Amikor az ár nem tükrözi hűen a népszerűség valódi növekedését. Az utóbbi évek egyik legnépszerűbb szektora a biotechnológia. Az árak is szépen emelkednek, de a népszerűség megdöbbentő növekedése csak akkor válik nyilvánvalóvá, ha bepillantunk a biotechnológia alapok eszközértékébe.

Sőt sok olyan eset van, amikor nemcsak rejtve marad a felszínes szemlélődők előtt, de igazából érthetetlen is, miért káros a népszerűség egy befektetés esetében. Miért lenne például rossz hatással egy aktívan kezelt alap teljesítményére a népszerűsége? Ötleteim lennének, de biztos magyarázat? A pénzügyi világot persze nem érdekli van-e nekem vagy neked magyarázatod egy jelenségre. Az erők ettől függetlenül végzik a dolgukat. A népszerűség átka mindenkire lesújt.

A 2010-2012 időszak legnépszerűbb hazai abszolút hozamú alapja a Concorde VM volt. A nettó eszközérték alakulását az alábbi ábra mutatja:

vmnet

 

A 2010-es első felfutás az okozhatta, hogy az alapok többségétől eltérően a VM rendkívül jól vette a 2008-2009-es válságot. A kiemelkedő hozam megtette hatását, de ez csak bemelegítés volt a második kör előtt. A nettó eszközérték 2014 májusában érte el csúcsát, úgy hogy a megelőző egy évben áramlott be az alapban levő tőke közel fele. Ezt az időszakot mutatja a pirossal keretezett rész. A beáramlást már nem a világbajnok hozamok okozták, hanem a csökkenő kamatkörnyezet. Az alap 5-10% között ingadozó éves hozama relatíve vált vonzóvá a hazai környezetben. Az is nagy szerepet játszhatott, hogy egy kis szórású, biztonságos alapról van szó, a lekötött bankbetétekből kiáramló pénzek összekeverhették egy pénzpiaci alappal.

Az ábráról az is látható, hogy a parabolikus népszerűség növekedés úgy múlt el, ahogy jött, a rákövetkező egy évben az újonnan jött befektetők nagy része el is hagyta az alapot. Ennek magyarázata már közelíti a klasszikusokat, az éves hozamok a következőképpen alakultak:

vmhoz

 

A pirossal keretezett rész a rákövetkező egy évet jelöli, és jól látható, hogy a nyájban vándorló befektetők jutalma az alap történetének legalacsonyabb, nulla közeli hozama lett. Ismerős ez a történet? Hát persze. Sokszor megtörtént már, és sokszor meg fog történni.

A még rosszabbul végződő, első magyar abszolút hozamú alap történetét bemutató cikk végén anno már meg is előlegeztem a bizalmat a népszerűségi versenyünk következő jelöltjének az OTP Supra alapjának. A Supra 2013 óta a legnépszerűbb alap, és ezen nem változtattak a januári sajnálatos események sem. Ez azért is meglepő, mert az alap  egyértelműen kiemelkedő hozamainak köszönheti népszerűségét. Ezen hozamok csalóka mivoltának külön cikket is szenteltem, de arra én sem számítottam, hogy a nettó eszközérték csökkenését ezúttal nem a hozamok morzsolódása indítja el, hanem az alap megoldja saját hatáskörben. Az árfolyam jelenlegi állása szerint az utolsó nyereségben levő Supra befektető 2013 áprilisában vásárolta befektetési jegyeit. Abban az időben 50 Mrd. forint körül járt az alap nettó eszközértéke, tehát a mostani befektetők fele veszteségben várja sorsa jobbra fordulását, miközben az elmúlt időszakban szinte mindennek emelkedett az ára.

Csak jobb lett volna valami kevésbé népszerű cuccot venni, nem?

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.