A meggazdagodás legrövidebb útja

Sok szó esett már a hedge fund-ok által divatba hozott 2/20 díjstruktúráról (2% az állomány után, 20% a nyereségből). A klasszikus szerint egy kép többet mond ezer szónál, ezért most következzen két grafikon:

hfy1

Ez az ábra azt mutatja mennyit keresnek rajtad a 2/20 díjstruktúrával dolgozó alapok. A szerző 10000 szimulációt végzett, az első 100-at láthatjuk az ábrán. A kiindulási feltételek szerint 10% átlagos hozamot feltételezett, 20% szórás mellett. A szimulációban az alapkezelő az adott évben megkeresett pénzt befektette a saját alapjába, és az ábrán azt láthatjuk, hogyan növekedett az alapkezelő vagyona. A függőleges tengelyen szereplő érték azt mutatja, hogy az alapkezelő vagyona hány százaléka lesz az ügyfelek vagyonának az évek múlásával. A 100%-nál húzódó vízszintes vonal azt jelzi, mikor lépi át az alapkezelő vagyona az ügyfelek (alapban tartott) vagyonát. 2/20-as díjak mellett ez átlagosan 17 alatt bekövetkezik. Tehát nulláról indulva az alapkezelőnek több pénze lesz az alapban 17 év elmúltával, mint az ügyfeleknek!

Az az érdekes, hogy a mostanában már csökkenő díjak sem változtatják meg alapjában ezt a folyamatot, az alapkezelők elveszik az ügyfelek pénzét, és az út szélén hagyják őket átlag alatti hozamokkal. A mostani átlagos díjak esetében (1.4% alapkezelés, 17% teljesítmény) 17 év helyett 22 év szükséges a 100% eléréséhez. Érdemes a magyar alapok díjszabására is vetni egy pillantást:

ter

Az alapkezelői díj 1.4-1.8% között szóródik, de teljesítménydíjat általában csak az abszolút hozamú alapoknál találunk (20% a jellemző). Ezzel együtt itthon is ugyanez a transzfer játszódik le, az ügyfelek pénze (részben) az alapkezelőhöz vándorol.

Nem véletlenül tartják azt, hogy a jövőbeni (hosszútávú) hozamok legfontosabb előrejelzője a választott alap költségmutatója, szemben a mindenki által bámult múltbeli hozamokkal. Egy olcsó index alap esetében a fenti szimuláció az alábbi értékeket adja:

hfy2

Igen, megtörténik a transzfer ebben az esetben is, de 1500 év kell hozzá. Azért ez nem mindegy.

Az adatok forrása

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.